تبلیغات
وب سایت شخصی دکتر محمد علیرحیمی - مطالب اسفند 1397

وب سایت شخصی دکتر محمد علیرحیمی

wWw.m-alirahimi.ir wWw.mohammad-a.ir wWw.dr-alirahimi.ir

مدیر سایتدکتر محمد علیرحیمی

به سایت ما خوش آمدید

آرشیو مطالب

لیست کامل مطالب سایت

وب سایت شخصی دکتر محمد علیرحیمی

آخرین عناوین
امکانات سایت
آمار کل
بازدید
امروز
بازدید
دیروز
بازدید
ماه قبل
بازدید
این ماه
بازدید
آخرین بازید
بروزرسانی
نعداد مطالب
مطلب
نویسندگان
یکشنبه 12 اسفند 1397 ساعت 03:03 ب.ظ نظرات
نویسنده: دکتر محمد علیرحیمی
به زودی می‌توان عمل پیوند را برای کودکانی که دارای گوش‌هایی با اشکال غیرعادی هستند، با چاپ بافت‌هایی زنده به وسیله چاپگرهای سه بعدی، انجام داد.
پژوهشگران استرالیایی برای اولین بار موفق به تولید بافت‌های زنده گوش انسان با استفاده از چاپگر سه بعدی شده اند. بافت‌های یادشده به راحتی قابل پیوند زدن به گوش هستند.

چاپگر سه بعدی زیستی که بدین منظور ابداع شده، Alek نام دارد و در دانشگاه Wollongong استرالیا ساخته شده است. معمولاً کودکانی که با برخی نقص‌های مادرزادی گوش اعم از میکروتیا به دنیا می آیند نیازمند پیوند گوش هستند.
قبلاً این کار از طریق جراحی‌های پیچیده پیوند گوش انجام می‌شد، اما چاپگر سه بعدی جدید که از نوعی جوهر زیستی خاص برای تولید محصول نهایی استفاده می‌کند، هزینه پیوند گوش را کاهش داده و سرعت این کار را نیز بیشتر کرده است.

برای تهیه این بافت از ترکیب سلول‌های بنیادی غضروف گوش و نیز سلول‌های بنیادی بدن خود بیمار استفاده می‌شود تا نتیجه کار کاملاً متناسب با نیازهای فرد بیمار باشد. در آینده با پیشرفت این فناوری می‌توان از آن برای پیوند گوش و حتی بینی افرادی که دچار حادثه شده یا با مشکل نقص‌های مادرزادی مواجه هستند، استفاده کرد.
یکشنبه 12 اسفند 1397 ساعت 03:02 ب.ظ نظرات
نویسنده: دکتر محمد علیرحیمی
خلاقیت تنها راهی است که انسان‌ها می‌توانند به واسطه آن امنیت شغلی خود را تضمین کنند تا ربات‌‍‌ها جایگزین آنها نشوند.
نتایج یک بررسی جدید حاکی از آن است که طی چند سال اخیر هزاران نیروی کار آمریکایی از کار بیکار شده‌اند تا ربات‌ها جایگزین آنها شوند.

کارفرمایان استفاده از ربات‌ها را به دلیل کاهش هزینه‌ها ترجیح می‌دهند و این در حالیست که برای هزاران فردی که از کار برکنار می‌شود هیچ تدبیری اندیشیده نشده است.

بررسی‌ها بیانگر آن است که در سال گذشته بسیاری از شرکت‌های آمریکایی به استفاده از ربات‌ها روی آورده‌اند.

محققان علمی توصیه می‌کنند، خلاقیت تنها راهی است که انسان‌ها می‌توانند به واسطه آن امنیت شغلی خود را تضمین کنند؛ از این جهت که ربات‌ها فاقد خلاقیت هستند پس هنوز می‌توان به ماندگار شدن افراد پویا و خلاق امیدوار بود.

پژوهشگران نیز باور دارند، با پیشرفت در فناوری به‌ ویژه در زمینه کامپیوترها، هوش مصنوعی در ربات‌های جهان به سمت آینده متفاوتی سیر خواهد کرد.
یکشنبه 12 اسفند 1397 ساعت 02:50 ب.ظ نظرات
نویسنده: دکتر محمد علیرحیمی
فضاپیمای دراگون سرشین‌دار شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) ساعاتی پیش با موفقیت به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

دراگون سرشین‌دار که اولین فضاپیمای سرنشین‌دار شرکت‌های فضایی خصوصی است با موشک فالون ۹ شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد. هیچ فضانوردی در این فضاپیما حضور نداشت و این ماموریت که Demo-1 نام دارد صرفا جهت آزمایش فضاپیما و تجهیزات آن انجام شد.

ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی توسط شرکت‌های خصوصی برای کشور آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که پس از بازشستگی شاتل‌ها در سال ۲۰۱۱ هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا سفر نکرده است. اگر دراگون سرشین‌دار از آزمایش‌های پیش رو سربلند بیرون بیاید بالاخره و پس از هشت سال فضانوردان آمریکایی از خاک آمریکا به فضا سفر خواهند کرد. پیش از این فضانوردان آمریکایی با فضاپیمای سایوز روسیه به فضا اعزام می‌شدند. این کار هزینه‌ی زیادی برای آمریکا داشت و ناسا مجبور بود برای هر صندلی سایوز مبلغی معادل ۸۰ میلیون دلار را به روسیه بپردازد.

دراگون سرنشین‌دار بامداد امروز (به وقت محلی) از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد. درست همان سایت پرتابی که آخرین ماموریت شاتل‌ها نیز از آن جا انجام شده بود. پس از حدود ده دقیقه مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ به طور عمودی در سکوی شناور اسپیس ایکس فرود آمد. یک دقیقه بعد نیز دراگون سرنشین‌دار از مرحله‌ی دوم موشک جدا شد و به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در رابطه با این ماموریت حضور یک آدمک در فضاپیما است که حسگرهایی در نقاط مختلف آن قرار گرفته است. اطلاعات این حسگرها به متخصصان این امکان را خواهد داد تا شرایط فضانوردان در این فضاپیما را بهتر بررسی کنند.

ویژگی‌های دراگون سرنشین‌دار
دراگون سرنشین‌دار نسخه‌ی به‌روز شده‌ی دراگون باری است که تا کنون ۱۶ ماموریت را برای ناسا انجام داده است. دراگون سرنشین‌دار می‌تواند حداکثر هفت فضانورد را در خود جای دهد و از سیستم خروج اضطراری نیز برخوردار است. سیستمی که در شرایط بحرانی می‌تواند فضانوردان را به سرعت از فضاپیما خارج کند.

نکته‌ی دیگر درباره‌ی دراگون سرنشین دار قابلیت استفاده‌ی مجدد است. این فضاپیما همچون مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ پس از بازگشت به زمین و گذراندن تعمیرات و تست‌های لازم می‌تواند دوباره آماده‌ی پرتاب به فضا شود.

سفری کوتاه اما مهم
همان‌طور که اشاره شد هدف اصلی از ماموریت Demo-1 آزمایش سیستم‌های مختلف این فضاپیما است. سنسورهای پرتعدادی در این فضاپیما نصب شده‌اند که اطلاعات مورد نیاز متخصصان را جمع‌آوری خواهند کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود دراگون سرنشین‌دار فردا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهد شد. ۱۸۰ کیلوگرم از تجهیرات مورد نیاز فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز همراه این فضاپیما به ایستگاه فضایی ارسال شده‌اند.

دراگون سرنشین‌دار جمعه ۱۷ اسفند از ایستگاه فضایی جدا خواهد شد و در اقیانوس فرود خواهد آمد.
برنامه‌های آینده
پرواز آزمایشی مشابه دیگری نیز به زودی انجام خواهد شد. طبق برنامه قرار است این پرواز در حوالی خرداد سال ۱۳۹۸ انجام شود. اما ایلان ماسک، مدیر شرکت اسپیس ایکس، اعلام کرده که اگر همه چیز در ماموریت اول خوب پیش برود ممکن است پرتاب دوم زودتر از زمان پیش‌بینی‌ شده انجام شود.

ماموریت اصلی اما اوایل تابستان سال آینده انجام خواهد شد. در ماموریت Demo-2 دو فضانورد ناسا به همراه دراگون سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی سفر خواهند کرد. این دو فضانورد امروز در سایت پرواز حضور داشتند تا بتوانند بیشتر با فضاپیمای جدید آشنا شوند.

پس از آن پروازهای عملیاتی دراگون سرنشین‌دار آغاز خواهد شد و در هر پرواز چهار فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام خواهند شد.

اما اسپیس ایکس تنها طرف قرارداد ناسا نیست و نخواهد بود. اکنون شرکت خصوصی بوئینگ نیز بر اساس قراردادی با ناسا در حال ساخت فضاپیمای سرشین‌دار است و به زودی پروازهای آزمایشی‌اش را آغاز خواهد کرد. ناسا همکاری با روسیه را نیز قطع نخواهد کرد. بنابراین احتمالا در آینده‌ی نزدیک سه فضاپیمای مختلف آماده خواهند بود تا بشر را به ایستگاه فضایی ببرند.

محمد علیرحیمی

Mohammad Alirahimi

دكتری تخصصی مکانیک طراحی کاربردی

PHd of Mechanical Engineering

مدیر گروه و استاد دانشگاه گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز

Group Manager and Lecture of Mechanic Group in Islamic Azad University of Natanz

dr.alirahimi@icloud.com

درباره سایت
آرشیو
نویسندگان
تقویم
کلیه حقوق این سایت محفوظ است. طراحـ ـقالبـ: ـنقاشــ